Sök

Checklista

Omfattas varan eller tjänsten av något undantag från ångerrätten?

Du har ångerrätt i 14 dagar när du köper något av ett företag på distans eller utanför en affärslokal. Vissa varor och tjänster är dock undantagna ångerrätten. Med den här checklistan kan du se om den vara eller tjänst du köpt omfattas av några av de vanligaste undantagen.

Ångerrätten gäller bland annat inte om:

  • Du har köpt en färskvara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, som vissa matvaror eller kylvaror.
  • Du har köpt en tjänst som har levererats i sin helhet inom 14 dagar, om du uttryckligen gick med på att tjänsten skulle börja levereras och att du därmed förlorade din ångerrätt.
  • Du har köpt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel (du har dock oftast ångerrätt om du endast valt mellan olika förvalda alternativ).
  • Du har brutit förseglingen på en vara som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (som exempelvis underkläder eller rakhyvlar).
  • Du har brutit förseglingen på en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram.
  • Du har köpt lösnummer av en tidning eller en tidskrift.
  • Du har köpt digitalt innehåll som levereras digitalt, om du uttryckligen samtyckte till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt.
  • Du har köpt biljetter till kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande fritidsaktivitet på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.
  • Du har köpt eller köpt boende, biluthyrning eller catering på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.
  • Du beställt en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i din bostad, om besöket äger rum på ditt initiativ och uttryckliga begäran.
  • Du har köpt livsmedel eller andra dagligvaror för hushållet som levereras till din bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem med regelbunden utkörning (matkasse).

Relaterade tjänster