Sök

Guide

Vad har du för rättigheter som konsument när du handlar på distans?

Enligt distansavtalslagen har du som konsument ångerrätt när du handlar på distans eller utanför en affärslokal. Rätten att ångra sig löper som huvudregel i 14 dagar från det att du tog emot varan, under förutsättning att företaget lämnat korrekt information om ångerrätten till dig.

Rätt att undersöka varan

Huvudanledningen till att du har en ångerrätt är för att du inte kan undersöka varan innan du köper den. Därför får du istället försiktigt undersöka varan när du fått hem den för att avgöra om du vill behålla varan eller inte.

Risk att behöva betala för minskat värde

Som utgångspunkt får du hantera varan som du skulle ha kunnat göra i en vanlig butik. Du får alltså prova varan, men inte ta bort etiketter och hangtags. Om du hanterar varan mer än vad som varit nödvändigt för att undersöka varan kan du bli skyldig att betala för minskat värde.

Så länge företaget informerat korrekt

Skyldigheten att betala för minskat värde gäller bara om du fått rätt information om ångerrätten. Om företaget lämnat felaktig information kan du aldrig bli skyldig att betala för värdeminskning. Vid felaktig information förlängs också din ångerrätt, från 14 dagar till 1 år och 14 dagar.

Relaterade tjänster